”Den 31 januari 1976 i Kołobrzeg (Polen) grundades Polska Żegluga Bałtycka [Polska Baltiska Rederi]. Polska Baltiska Rederi gjorde orden Pomerania, Silesia, Wawel, Łańcut, Rogalin, Baltivia, Wilanów, Gryf, Nieborów, Mazovia, som har sitt ursprung i Polens historia, till en symbol för äventyr, resa, uppfyllda drömmar och oförglömliga upplevelser för miljoner polacker. För sin personal är Polska Baltiska Rederiet en symbol för hem och trygghet. De kom hit från landets mest avlägsna delar. Genom att utnyttja sina kunskaper och talanger bidrog dem till Polska Baltiska Rederiets framgång. I 40 år har företaget suttit vid rodret för Polens färjetrafik på Östersjön i växlande vind under varumärket Polferries.”
Dessa ord finns i inledningen till en bok om Polska Baltiska Rederiets 40 års historia som heter ”Polferries – ett företag med själ” och berättar om den roll som Polferries spelar inte bara i Kołobrzegs utan även hela regionens och landets näringsliv. Boken som utgavs i jubileumsåret påminner om människor och händelser från den första perioden och de nästkommande åren. Bland dem presenteras företagets grundare – Jan Szymański. Den beskriver stämningen som har varit i Polferries från det att det grundades tills idag.
Idag är Polska Baltiska Rederi ett färjerederi. I början av sin verksamhet hade företaget även en lastfartygsflotta. Det är inte så många som kommer ihåg deras namn: Hajnówka, Ruciane, Barlinek, Ina, Ner, Soła, Krutynia, Orla, Odra, Goplana, Krasnal, Nimfa, Świetlik, Rusałka. 1976 blev Kołobrzeg deras hemmahamn istället för Gdynia och Szczecin.
1976 gav två polska rederier PLO och PŻM fartyg till Polferries enligt regeringens beslut. Övergången var flytande utan transportstörningar. Tillsammans med varje fartyg fick rederiet en besättning av erfarna sjömän. Polferries första skepp anlöpte hamnen i Kołobrzeg den 11 maj 1976. Vid rodret stod kapten Włodzimierz Makowski.
Nästa år, 1977 förvärvade Polferries färjor från PLO på samma smidiga sätt. Förvärvandet omfattade linjer, besättningar och namnet Polferries som linjesjöfarten drevs under. De första färjorna var: MF Gryf, MF Skandynawia, MF Wawel och MF Wilanów. Polska Baltiska Rederi skapades som ett företag med många anläggningar och en utvecklad struktur. Det hanterade handelshamnen i Kołobrzeg som det byggde ut och skapade ett delegationsnät i hela landet samt utländska hamnar.
1978 öppnades en linje till Felixstowe i England med den nya färjan Pomerania, vilket var en stor händelse för Polferries. Under åren gick Polferries färjor till Ystad, Helsingfors, Nynäshamn, Karlskrona, Oxelösund, Visby, Köpenhamn, Travemünde, Malmö, Riga och Rønne.
I januari 1981 hade Polferries en flotta på 6 färjor. Det var Rogalin som köptes från ett finskt rederi, Pomerania och Silesia som byggdes i Szczecins skeppsvarv och de tidigare förvärvade Wawel, Wilanów samt Skandynawia. Det ägde även 17 lastfartyg, inklusive fyra nya fartyg som byggdes i 1980: Opal, Rubin, Saphir och Smaragd.
Till följd av Polens ekonomiska förändringar förändrades också Polferries. De första utvecklingsåren när företaget investerade, erövrade marknader, vann passagerare och laster stördes av krigslagar och ekonomiska svårigheter i landet. Polferries slog emot dem i mitten av 80-talet. Då styrdes företaget av Stefan Gębicki.
Efter krigslagarna i Polen ökade antal passagerare och laster som transporterades med färjor och på så sätt ökade vinst av Kołobrzegs rederi. 1985 köptes färjan Łańcut och 1988 – färjan Nieborów. I Kołobrzeg investerade Polferries i handelshamn, personallägenheter bl.a. i Kołobrzegs gamla stad.
1988 transporterade Polferries färjor över 400 tusen passagerare, 70 tusen personbilar, 25 tusen lastbilar. Polferries vinst ökade med 35 procent. Det gjorde det möjligt att börja Polferries största investering som var byggande av en färjeterminal i Świnoujście. Bygget började i 1988.
1989 trafikerade Polferries ett rekordantal linjer: 6 fasta och 2 säsongslinjer: Świnoujście–Ystad, Świnoujście–Köpenhamn, Świnoujście–Travemünde,Travemünde–Rønne, Gdańsk–Nynäshamn, Gdańsk–Helsingfors, Gdańsk–Riga och Helsingfors–Visby. 1989, redan i september, skrev tidningen ”Kurier Polski” att ”Färjorna är fullsatta”. I 1989 transporterade Polferries ett rekordantal passagerare: 655 617 personer, 145 tusen personbilar och 21 703 lastbilar.
Färjeterminalen i Świnoujście byggdes i 12 år. Investeringen avslutade i februari 2000. I 75 procent finansierades den med hjälp av stadsbudgeten. När bygget avslutades blev kapaciteten att hantera färjor och laster 2,5 gånger större. Terminalen kunde hantera 810 tusen passagerare, 150 tusen personbilar och 60 tusen lastbilar per år.
Den 31 december 1991 omvandlades Polferries, som var ett statligt ägt företag, till ett statsägt aktiebolag. I nästa år ledde det till finansministeriets privatiseringsförsök. Alla dessa hade en betydligt störande påverkan på rederiets löpande verksamhet.
Den 9 juni 1994 invigdes Polferries, som styrdes av Andrzej Grotowski, passagerardelen som byggdes i Świnoujścies terminal. Det invigdes en modern hamnterminal med gallerier för passagerare.
På 90-talet sålde Polferries sina lastfartyg gradvis, de sista såldes efter år 2000. Ur rederiets perspektiv var denna del av verksamheten av marginell betydelse och genererade inte tillräckliga intäkter.
2000 fattades ett beslut om att sälja färjeterminalen i Świnoujście därför att den gick med förlust för Polferries. Dess värde motsvarade Polferries skuld. Även om det är många Polferries människor som har ångrat det tills idag gjorde denna försäljning det möjligt för bolaget att komma på fötter igen. På den tiden sålde Polferries också många andra fastigheter i Kołobrzeg.
Efter 2000 investerade Polferries i flottan igen. 2003 när Polferries styrdes av Jan Warchoł, köptes färjan Scandinavia, 2004 – färjan Wawel och 2007 – Baltivia.
2009 såldes handelshamnen till staden Kołobrzeg. Rederiet var inte nöjt med resultaten från omlastningar i Kołobrzeg. 1990 uppgick de till 264 tusen ton och hamnen besöktes av 320 fartyg, medan mellan åren 2003–2006 sänktes dem till 150 tusen ton och 250 fartyg. 2008 och 2009 omlastades bara 100 tusen ton och hanterades 160 fartyg.
En fin händelse som kommer att ha en särskild plats i Polferries och även sjöfartens historia, var när besättningarna av färjan Scandinavia deltog i räddningsaktioner för sjömän på Östersjön tre gånger i 2007 och 2008. För detta tilldelades besättningarna samt kaptenerna Wojciech Sobkowiak och Krzysztof Poraziński en belöning från Stiftelsen Sveriges Sjömanshus och Polska seglingsförbundet.
Vid slutet av 2010 gick Polferries med förlust. Anledningen till detta var allt starkare konkurrens på Polferries linjer. Men efter en intern mobilisering, försäljning av en del av flottan (färjan Pomerania i 2011), ändring av tidtabeller och många andra insatser återhämtade Polferries, som styrdes av Piotr Redmerski, sig och började ge vinst. Detta resulterade i att Kołobrzegs rederi köpte den nya färjan Mazovia i 2014 och satte den i trafik i 2015. Färjans för är målad av Gdańsks konstnär Mariusz Waras. Mazovia var den första färjan med en färgrik för i Polen! Målningen med en yta på 600 kvm ser ut som en fisk som dyker upp ur havet, dess fjäll utgör mönster som påminner om folkmönster från Łowicz. Konstnären kombinerade Masoviens tradition med ett sjömotiv. 2017 förvärvade Kołobrzegs rederi nästa färja – Cracovia, vars för målades av Mariusz Waras. Den färgrika bilden på en val har en yta på 900 kvm. Graffitin hänvisar till färjans namn, skaparen inspirerades av Stanisław Wyspiańskis glasmålningar. Nästa år befraktade Polferries den bekväma färjan Nova Star som sattes i trafik på linjen Gdańsk-Nynäshamn.
Nu bedriver den polska färjeoperatörn Polska Baltiska Rederi AB i Kołobrzeg under varumärket POLFERRIES trafik med fem färjor på följande linjer:
- m/f Nova Star, m/f Wawel på linjen Nynäshamn-Gdańsk,
- m/f Varsovia och m/f Mazovia på linjen Ystad-Świnoujście,
- m/f Cracovia.
Polska Baltiska Rederi AB har egna sjöresebyråer i Malmö. De erbjuder inte bara Polferries färjebiljetter utan även biljetter för färjor från andra färjerederier. Företaget samarbetar med många europeiska resebyråer.
Polferries färjor erbjuder en säker och bekväm färjeresa, ett traditionellt gott kök, attraktiva shoppingmöjligheter, allt detta med en härlig stämning som skapas av professionell och kompetent personal.
Idag är färjorna från Polska Baltiska Rederi AB, som hanterar förbindelser mellan Scandinavia, moderna, säkra fartyg som uppskattas både av våra passagerarkunder och lastkunder.
Polska Żegluga Bałtycka SA
78-100 Kołobrzeg, ul. Portowa 41
tel. +48 94 35 52 102, 35 52 103
fax +48 94 35 52 208
e-post: info@polferries.pl
www.polferries.pl
Nationella domstolsregistrets KRS-nummer: 0000011871
Sąd Rejonowy w Koszalinie IX Wydział KRS [Tingsrätten i Koszalin Nionde KRS-avdelning]
startkapital: 67.938.495,30 PLN
skatteidentifieringsnummer NIP (VAT no): PL 6710100702
Stora Nygatan 27B,
211 37 Malmö
vägbeskrivning
tel. +46 40 97 61 80, +46 40 97 32 20
pax.malmo@polferries.se
Mån-Fre: 9.30-17.30
Färjeterminalen, Nynäsvägen 2B,
149 30 Nynäshamn
vägbeskrivning
Mån - Fre: 09.00-17.30
Bornholmsgatan 8D,
271 39 Ystad
vägbeskrivning
Mån - Fre: 8:00-18:30