Köp biljett online

5% zniżki od ceny biletu za zakup online.
Allmän information till passagerarna
Information för passagerare

Allmän information till passagerarna

Viktiga informationer om regler för försäljning av transporttjänster, om ombordstigning och beteende under resan samt transportörens ansvar. ​

Närmare bestämmelser av transportavtalet  anges i Transportvillkor. Passagerare är skyldiga att läsa villkoren för passagerartransport  och deras bagage och fordon på färjor innan avtalet slutas. Dessa villkor är en integrerad del av transportavtalet som sluts mellan passageraren och Polska Żegluga Bałtycka S.A. Kołobrzeg (Polska Baltiska Rederi AB Kolobrzeg). Innehållet i Transportvillkor finns vid tidpunkten för försäljning av transporttjänster i färjeterminaler, på färjor och på webbplatsen www.polferries.pl

1. Med "transporttjänst" avses transport av passagerare och deras bagage till sjöss på grund av ett transportavtal. 
Försäljning av transporttjänster utförs av Polferries resebyråer, färjeterminaler och auktoriserade agenter. 

2. Det rekommenderas att göra bokningar för samtliga typer av transporttjänster senast 24 timmar före den planerade resans datum. 

3. Transporttjänster säljs endast för resans bestämda datum. 

4. Genom att betala avgiften för transporttjänsten bekräftar passagerare sitt val och samtidigt Polferries' Transportvillkor.

5. Den som fullföljer en bokning är skyldig att vid bokningstillfället ange passagerarnas alla namn/efternamn, ålder (inkl. barn och spädbarn) kön och medborgarskap. Passagerarnas uppgifter som framgår av resedokument måste alltid vara identiska med dem i pass eller identitetskort. Transport kan vägras person som inte är registrerad i datoriserat boknings- och försäljningssystem. När det gäller Biljetten måste passagerarnas slutgiltiga uppgifter anges senast 24 timmar före kryssningen.

6. Transporttjänsten kan utnyttjas inom 6 månader från angivet resedatum om inte villkoren för specialerbjudande anger något annat. Resedatum kan ändras under denna period under förutsättning att förändringarna anmäls i det datoriserade boknings- och försäljningssystemet  senast 24 timmar före resans angivna datum. Underlåtenhet att anmäla förändringarna inom denna tidsfrist kommer att resultera i oförmåga av genomförande av tjänsten utan rätt till återbetalning av transportavgiften. Den första förändringen i biljetten är gratis, varje nästa är betald. 

7. Passagerare kan avstå helt eller delvis från transporttjänsten med rätten till partiell återbetalning, förutsatt att avgåendet har registrerats i det datoriserade boknings- och försäljningssytemet senast 24 timmar före kryssningen. Det är 25% av det betalda belopp för en transporttjänst som dras av vid retur. Det finns inga grunder till återbetalningen om man avbokar efterföljande eller kommer till incheckningen inte i den bestämda tiden. Erbjudanden  ska ersättas i båda hållen, men endast före genomförandet. Det är 25% av det betalda belopp för en transporttjänst som dras av vid retur. Erbjudande som har använts delvis kommer inte att returneras.

8. Ändringarna i Biljetten måste anmälas senast 24 timmar före kryssningen. Ändringarna i Biljetten debiteras. Den första ändringen är gratis.

9. Vid en VAT-faktura kan en återbetalning ske endast där fakturan har utfärdats och ifall av en annan försäljning (kvitto) en  återbetalning är möjlig på inköpsstället av transporttjänsten, i Polferries resebyrå, i färjeterminaler eller i centralen.

10. Vid bokning av en hel hytt är passageraren skyldig att betala för samtliga bäddar även om antalet personer som vistas i hytten är färre än antalet platser.

11.   Personer under 17 år får enbart resa i vuxens sällskap. Barn upp till 7 år får dela hyttplats med vårdnadshavare. 

1. Föraren av fordonet är skyldig att förutom  körkort och registreringsbevis i original även medföra obligatorisk ansvarsförsäkring, internationellt  försäkringskort (sk. Green Card) och fordonets nationalitetsbeteckning.   Medborgare i länder som ingår i Europeiska unionen är enligt unionsbestämmelser undantagna från skyldigheten att ha Green Card. 

2. Om totalvikten överstiger 3,5 ton eller den totala längden överstiger 14m (inklusive släp)  behandlas bilen som en lastbil.   

3.  Under resans gång är det inte tillåtet att vistas i sitt fordon eller på bildäck. Bilen skall lämnas med växeln ilagd och med åtdragen handbroms, rättställda hjul samt ordentligt stängd mot tredje parts tillträde. Det är förbjudet att medföra bensin i dunkar eller andra behållare, gasflaskor fyllda med propan-butangas samt andra farliga material.  Det är förbjudet att röka på bildäcket.

4. Initiering och turordning av in- och utlastning av fordon samt placering på bildäck beslutas enbart av färjans befäl. Föraren är skyldig att vänta på en signal av befälen  som tillåter att starta  motorn och fordonets rörelse.

5. Väntelistan slutar gälla på avresedagen.

1. Vid färjeterminalen får passageraren på grundval av en identitetshandling och ett biljettnummer  ett boardingkort, som skall sparas under resan.

2. Information om incheckningstiden och lastningen på färjan anges i prislistan för varje färjelinje. Transportören garanterar inte transport av passagerare och fordon i händelse av sen anmälan till incheckningen och lastningen än vad som anges i informationen, trots bokningen eller den köpta transporttjänsten. 

1. Transportören är inte ansvarig för skador  till följd av försenad avgång/ankomst av färjan till hamnen, inställda resor eller hamntillträde på andra hamnar än planerat, på grund av tekniska problem eller force majeure, t ex. dåliga väderförhållanden och andra faktorer oberoende av transportören. 

2. Passageraren är skyldig att täcka kostnaderna för skador som orsakas av hans/hennes uppförande under färjeresan. 

3. Om gränsmyndigheten utfärdar ett beslut som omöjliggör att gå i land (viseringsregler eller andra), är passagerare skyldig att själv betala returresan.

4. Färjans kapten har rätt att vägra att ta ombord en passagerare som genom sitt uppförande kan störa ordningen ombord, trots betald transporttjänst.

5. Transportören, dess representationskontor och besättningen är inte ansvariga för förlorat eller skadat bagage som lämnats obevakat. 

6. Eventuella reklamationer angående betjäningen på  färjan bör riktas omedelbart till färjans reception. Om kroppsskador eller hälsostörningar sker, har passageraren rätt att framföra ett skriftligt skadeståndsanspråk inom 15 dagar efter att denne lämnat färjan. Skrivelser ska riktas till Polska Żegluga Bałtycka S.A., Portowa 41, 78-100 Kołobrzeg (Polska Baltiska Rederi AB, Portowagatan 41, 78-100 Kolobrzeg).

1. Gäller passagerare utan giltig biljett.
Enligt 33a artikel av den polska transportlagen kan biljettkontroll utföras av transportören eller en person som godkänts av honom, som har en identifierare placerad på en synlig plats. Vid avsaknad av en giltig biljett som intygar rätten till en gratis eller till rabatterad biljettpris, transportören eller en person som godkänts av honom tar det riktiga beloppet för transport och en extra avgift eller utfärdar en betalningsbegäran.   Beloppet för den extra avgiften bestäms som enkla biljettens dubbelpris. En extra avgift tillämpas även då man fastställer att det i biljettinnehavarens fordon finns flera personer än anmälda vid incheckningen.

2. En guide eller en vårdnadshavare som åtföljer en resande blind person eller en person som  är oförmögen till självständig existens som avses i lagen av den 20 juni 1992 om rätten till reducerat biljettpris i kollektivtrafik (Polsk Författningssamling nr 02.175.1440) har rätt till ett biljettpris som den funktionshindrade personen. Rabatten omfattar inte hyttpriset samt andra förmåner som erbjuds på färjan. 

3. Passagerare som medför husdjur (även i burar, korgar) är skyldig att köpa till sitt förfogande en utsedd hytt på färjan och samtidigt är ansvarig för dess hygien. I avsaknad av sådana hytter är det inte möjligt att transportera husdjur. OBS! Antalet sådana hytter är begränsad. En passagerare som reser med en hund, har till uppgift att i de allmänna utrymmena hålla en hund i koppel och munkorg. Passageraren är skyldig att ta del av veterinära föreskrifter i aktuellt land samt att medföra samtliga handlingar som är nödvändiga för att införa husdjuret i destinationslandet.  Transportören kan vägra att transportera  djur om dess närvaro på färjan, enligt transportörens bedömning skall betraktas som riktad mot passagerarnas eller besättningens säkerhet.   I detta fall skall den betalade avgiften återbetalas. 

4. Passagerare har rätt att utan extra avgift medföra handbagage med vikt upp till 50 kg. Bagage tyngre än 50 kg betraktas som last och transporteras mot fraktsedel efter betalning av fraktavgift vilken debiteras enligt fraktprislista för varje linje. Passageraren är skyldig att meddela transportören om bagage/personliga saker som överskrider ovanstående gräns. Transportören förbehåller sig rätten att vägra att ta emot eller kvalificera allt bagage som överförs utan överensstämmelse med dessa lastvillkor och kan ta betalt enligt gällande fraktavgifter. Transportören tar inte ansvar för konsekvenser av icke uppfyllda villkor från passagerarens sida. 


5. Rökning  är förbjudet förutom på speciellt anvisade platser ombord på färjan. I de fall då passageraren bryter mot rökförbudet är han/hon skyldig att betala böter  avsedda i  10.7. artikel  i transportvillkor.

6. Inga återbetalningar sker ombord på färjorna.

7. Transportören förbehåller sig rätten att införa extra avgifter som t.ex. bränsletillägg eller devalveringsavgift.

8. Passagerare är skyldiga att lämna hytten en halvtimme före ankomsten till hamnen. Innan du lämnar hytten kontrollera noggrant  att det inte lämnats eventuella föremål som ägs av passageraren. Redaren ansvarar inte för föremål lämnade i hytten. 

9. Passagerarnas personuppgifter kommer att behandlas för utförandet av transportavtal i enlighet med lagen av den 29 augusti 1997 (Polsk Författningssamling av 2002 nr 101, punkt. 926, med senare ändringar). Passagerare som köper transporttjänster samtycker till behandlingen av uppgifter på detta område. 

10. Rederiet förbehåller sig rätten att ändra tidtabellen och prislistan utan förvarning genom att publicera förändringarna i sedvanligt sätt. 

Kontakt - Enskild kund 

Försäljningsställen​

 Malmö - Sea Travel Polferries:

Stora Nygatan 27B,
211 37 Malmö 
vägbeskrivning

tel. +46 40 97 61 80, +46 40 97 32 20
fax +46 40 97 03 70
pax.malmo@polferries.se

Mån, Tis, Tors, Fre: 9:00-18:00
Onsdag: 10:00-16:30
 

Terminalen

Polferries AB Nynäshamn:

Färjeterminalen, Nynäsvägen 2B,
149 30 Nynäshamn
vägbeskrivning

Helgfria vardagar
Avgångsdagar: 09.00-15.00
Avgångsfria dagar: 09.00-16.00

Polferries AB Ystad:

Bornholmsgatan 8D,
271 39 Ystad
vägbeskrivning

Mån - Fre:: 9:00-18:30

Kontakt - Cargo